I pandemins kölvatten har många förutsättningar som tidigare gällde på arbetsmarknaden blivit förändrade. Det gäller inte bara i Sverige utan även internationellt. Tidigare krävde många arbetsgivare obligatorisk närvaro på kontoret, men numera har många arbetsplatser infört olika former av hybrid arbetstid.
Hybridtid kan utformas på många sätt, en vanlig variant är att arbetstagaren som regel jobbar hemifrån och kommer in till kontoret två eller tre dagar i veckan.
Krav på hemmakontoret
Generellt gäller som regel att arbetsgivaren inte är skyldig att utrusta hemmakontoret. Många företag ser det ändå som sitt ansvar att ordna fram datorer, skärmar, kontorsstolar och annan utrustning till sina medarbetare.
Vare sig du tillhör skaran som får arbetsredskap hemskickad eller om du måste ordna med det mesta själv så finns det ofta behov av att komplettera det som finns hemma. Beställ på nätet om du vill shoppa kontorsmaterial på ett smidigt sätt.
Praktiska tillbehör
Förutom uppenbart arbetsmaterial som datorer och möbler kan det finnas anledning att se över ergonomin. Ett vikbart laptopställ kan vara en bra pryl att investera i. Även om papper och pärmar numera tillhör det förgångna kan det ändå finnas behov av förvaringslådor eller andra tillbehör som hjälper hemmajobbaren att organisera och strukturera sin arbetsdag.